Bachelor of Business Administration (Hons) in E-Commerce

Program Code

Bachelor of Business Administration in E-Commerce (Hons) (R2-DL/345/6/0995) (07/26) (A9475) Online

Bachelor of Business Administration in E-Commerce (Hons) (R2/345/6/0994) (04/28) (MQA/FA0783) On Campus

 

Visi

Untuk menjana sekumpulan modal insan yang berpengetahuan dalam bidang perniagaan dan pengurusan, serta berkompeten secara teknikal untuk menguruskan perusahaan perniagaan dengan cekap dan berkesan dan bersaing di peringkat antarabangsa.

Misi

  • Untuk menjana sekumpulan modal manusia yang berpengetahuan dalam bidang perniagaan dan pengurusan, serta secara teknikal berupaya untuk mengurus perniagaan perusahaan dengan cekap dan berkesan dan bersaing di peringkat antarabangsa.
  • Mengukuhkan dan mengekalkan kebijaksanaan siswazah dalam membuat keputusan dan menyebarkan kelakuan etika dalam perniagaan yang dipandu oleh nilai-nilai dan prinsip-prinsip Islam.
  • Memberi kesempatan yang sama bagi mereka yang mempunyai kecacatan fizikal dan kesihatan, khususnya, untuk memiliki kepakaran pengetahuan dan kepimpinan, dengan itu membolehkan mereka mencapai kejayaan penuh dan kejayaan kerjaya mereka.
  • Untuk membenarkan graduan mempunyai pilihan karir yang lebih luas; mereka boleh membina kerjaya mereka dalam perniagaan atau teknologi maklumat berkaitan profesion.
  • Untuk mewujudkan persepsi di kalangan pelajar bahawa mereka bukan sahaja perlu “pencari kerja” tetapi harus menjadi “pencipta kerja”.
  • Untuk menanamkan dan menggalakkan pelajar untuk mengintegrasikan kepercayaan agama mereka dalam proses pembelajaran dengan niat berkurang, dan kemudian menghapuskan idea pemikiran bebas.

Objektif

  • Untuk melengkapkan graduan dengan pengetahuan asas dalam perniagaan dan teknologi komputer.
  • Untuk meningkatkan kemahiran semasa dan masa depan graduan dalam teknologi perniagaan dan komputer.
  • Memperbaiki dan mengekalkan kemahiran bertulis dan persembahan pelajar.
  • Untuk menanamkan keperluan untuk disiplin diri, mampu melakukan kerja secara bebas dan sedar masa.
  • Untuk menanamkan “kelaparan” untuk pengetahuan dan penghargaan terhadap potensi “kekayaan” di dalamnya.

Hasil Pembelajaran

  • Pemahaman yang luas tentang prinsip-prinsip bidang perniagaan dan hubungan mereka dengan entiti lain dalam persekitaran perniagaan.
  • Keupayaan untuk menganalisis sistematik dan mencabar secara sistematik menggunakan model dan teknologi yang sesuai yang diperoleh daripada pelbagai subjek dalam kurikulum.
  • Kematangan dan kritikal dalam pemikiran, dan dapat memberikan idea dengan jelas, secara logik dan persuasif dalam komunikasi lisan dan bertulis.
  • Menunjukkan pemahaman tentang kebimbangan etika utama dengan menganalisis alternatif dan mengenal pasti akibat yang timbul akibat tingkah laku yang tidak etis dan memilih tindakan yang sesuai untuk menghindari tingkah laku yang tidak etis.
  • Memahami norma-norma dan amalan pentadbiran perniagaan di seluruh dunia.
  • Kaedah pameran memeriksa persekitaran salib budaya.
  • Menunjukkan sifat pemecahan masalah yang berkesan.
  • Memberi analisis perniagaan yang meyakinkan dan persuasif.
  • Kenal pasti dan saksikan aspek penting sesuatu isu dan kemudian tentukan hubungan yang penting untuk analisis masalah tersebut.
  • Buat laporan bertulis atau lisan yang berkesan dengan menggunakan alatan analisis dan perisian persembahan yang sesuai (seperti SPSS, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint).
  • Boleh meneruskan pengajian peringkat pasca siswazah dalam pentadbiran perniagaan.
  • Menunjukkan kesedaran mengenai isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat dan kemanusiaan; dan bertindak mengikut kod etika dan tanggungjawab profesional.
  • Menunjukkan kemahiran keusahawanan dan kemahiran pengurusan, serta melihat keupayaan kemahiran yang dapat diperoleh [dipindahkan] ke dalam persekitaran kerja lain dan berbagai peluang di dalam dan di luar lapangan.
  • Menggunakan teknologi maklumat dalam reka bentuk pentadbiran organisasi.
  • Menganalisis kekuatan domestik dan global yang mempengaruhi kejayaan organisasi.
  • Mampu memahami deretan organisasi domestik dan antarabangsa kejayaan organisasi.

Kelayakan Masuk

On Campus

  1. Lulus STPM / A-Level dengan lulus penuh dalam dua (2) mata pelajaran; atau
  2. Lulus dalam MEDIU Foundation Program dengan minimum CGPA 2.00; atau
  3. Lulus dalam mana-mana Diploma dalam bidang berkaitan dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00; atau
  4. Kelayakan-kelayakan lain yang diiktiraf setara dengannya oleh Kerajaan Malaysia.

Syarat Bahasa Inggeris bagi calon yang bahasa utamanya bukan Bahasa Inggeris:

  1. 550 TOEFL: atau
  2. 6.0 band IELTS: atau

Nota: PPT perlu memastikan kelayakan masuk berkenaan keperluan Bahasa Inggeris iaitu Englsih Placement Test tidak boleh menggantikan keperluan TOEFL / IELTS.

Online

  1. Lulus STPM / A-Level dengan lulus penuh dalam dua (2) mata pelajaran; atau
  2. Lulus dalam MEDIU Foundation Program dengan minimum CGPA 2.00; atau
  3. Lulus dalam mana-mana Diploma dalam bidang berkaitan dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00; atau
  4. Kelayakan-kelayakan lain yang diiktiraf setara dengannya oleh Kerajaan Malaysia.

Syarat Bahasa Inggeris bagi calon yang bahasa utamanya bukan Bahasa Inggeris:

  1. 550 TOEFL
  2. 6.0 band IELTS: atau

Nota: PPT perlu memastikan kelayakan masuk berkenaan keperluan Bahasa Inggeris iaitu Englsih Placement Test tidak boleh menggantikan keperluan TOEFL / IELTS.

No. Rujukan Akreditaasi

Program ini diiktiraf dan diperakui oleh Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Nombor rujukan akreditasi ditunjukkan di bawah:

Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT)

On Campus On Line
R/345/6/0994 R-DL/345/6/0995

Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)

On Campus On Line
MQA/FA0783 A9475

Struktur Program

Pemohon dikehendaki mengkaji subjek bernama Metodologi Penyelidikan, maka pemohon boleh memulakan penyelidikan di bawah pengawasan ahli akademik.

Tempoh Pengajian

Skim Pengajian  Tempoh
Sepenuh Masa 8 Semester (4 Akademik Tahun)
Separuh Masa 16 Semester (8 Akademik Tahun)

Yuran Pengajian

Learning Mode Workload Local Student Foreign Student
  • Untuk pelajar antarabangsa yang belajar dalam mod Kampus (OC), yuran Visa dan Universiti Bon dikecualikan.
  • Bayaran Visa & Bond Universiti berharga sekitar RM5,120, bergantung kepada kewarganegaraan pelajar.
  • Semua bayaran tertakluk kepada budi bicara Universiti.

 

Butiran Kursus:

Tahun 1

Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
1 BMTH2023 Business Mathematics 3 Specialisation
1 BACC2034 Introduction to Financial Accounting 4 Faculty
1 LENG1023 English for Academic Purposes 3 Specialisation
1 BMGT2023 Management Theory and Practices 3 Specialisation
1 BAEC1033 Digital Marketing 3 Major
Total Credit Hours 16
Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
2 MPU3153 / MPU 3183 Bahasa Melayu Komunikasi / Ethics and Civilization Appreciation ** 3 MQA
2 BFIN2024 Introduction to Finance 4 Faculty
2 BMKT2023 Marketing Theory and Practices 3 Specialisation
2 MPU3222 Entrepreneurship 2 MQA
2 BACC2044 Cost and Management Accounting

Pre-requisites:

BACC2034 – Introduction to Financial Accounting

4 Faculty
Total Credit Hours 16

 

Tahun 2

Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
3 MPU3193 Philosophy and Current Issues 3 MQA
3 BECO2033 Principles of Microeconomics 3 Faculty
3 BSTA2023 Business Statistics 3 Faculty
3 BAEC2103 Management Information System 3 Major
3 BAEC1023 Financial Technology 3 Major
Total Credit Hours 15
Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
4 MPU3322 Integrity and Anti-Courruption 2 MQA
4 BECO2043 Principles of Macroeconomics

Pre-requisites:

BECO2033 – Principles of Microeconomics

3 Faculty
4 BAEC2023 Business Communication and Technology 3 Major
4 BAEC4023 Knowledge Management and Big Data Analytics 3 Major
4 BOPE2023 Operations Management 3 Faculty
Total Credit Hours 14

 

Tahun 3

Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
5 BHRM2023 Human Resource Management 3 Faculty
5 BAEC3533 E-Commerce Technology 3 Major
5 BMGT4053 Product Planning and Management 3 Major
5 BAEC4013 Internet of things and Management of Technology 3 Major
5 BAEC4573 E-Business 3 Major
Total Credit Hours 15
Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
6 BMGT3093 Business Ethics 3 Specialisation
6 BBUS2033 Research Methodology

Pre-requisites:

BSTA2023 – Business Statistics

3 Faculty
6 BAEC3513 Customer Relationship Management 3 Major
6 BMGT4133 Leadership 3 Specialisation
6 BMGT3063 Cross-cultural Management 3 Specialisation
Total Credit Hours 15

 

Tahun 4

Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
7 BAEC3223 E-Banking 3 Major
7 BMGT3053 Strategic Management & Business Policy 3 Faculty
7 BMGT3083 Management Decision Science 3 Specialisation
7 BMKT3033 Consumer Behavior 3 Specialisation
Total Credit Hours 12
Semester Course Code Course Name Credit Hours Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective)
8 BMKT3023 Selling and Sales Management 3 Major
8 MPU3412 Co-Curriculum (Community Services) 2 MQA
8 BBUS5066 Project Paper

Pre-requisites:

BBUS2033 – Research Methodology

6 Major
8 BMKT3053 Marketing Strategy 3 Specialisation
8 BMGT2033 Organizational Behaviour 3 Specialisation
Total Credit Hours 17
BBAEC Total Credit Hours 120

Check Also

Bachelor of Business Administration (Hons)

Bachelor of Business Administration (Hons) (R2-DL/340/6/0578) (07/26) (A9478) Online Bachelor of Business Administration (Honours) (R2/0414/6/0181) …