Bachelor of Business Administration in E-Commerce (Hons) (R2-DL/345/6/0995) (07/26) (A9475) Online
Bachelor of Business Administration in E-Commerce (Hons) (R2/345/6/0994) (04/28) (MQA/FA0783) On Campus
Visi
Untuk menjana sekumpulan modal insan yang berpengetahuan dalam bidang perniagaan dan pengurusan, serta berkompeten secara teknikal untuk menguruskan perusahaan perniagaan dengan cekap dan berkesan dan bersaing di peringkat antarabangsa.
Misi
- Untuk menjana sekumpulan modal manusia yang berpengetahuan dalam bidang perniagaan dan pengurusan, serta secara teknikal berupaya untuk mengurus perniagaan perusahaan dengan cekap dan berkesan dan bersaing di peringkat antarabangsa.
- Mengukuhkan dan mengekalkan kebijaksanaan siswazah dalam membuat keputusan dan menyebarkan kelakuan etika dalam perniagaan yang dipandu oleh nilai-nilai dan prinsip-prinsip Islam.
- Memberi kesempatan yang sama bagi mereka yang mempunyai kecacatan fizikal dan kesihatan, khususnya, untuk memiliki kepakaran pengetahuan dan kepimpinan, dengan itu membolehkan mereka mencapai kejayaan penuh dan kejayaan kerjaya mereka.
- Untuk membenarkan graduan mempunyai pilihan karir yang lebih luas; mereka boleh membina kerjaya mereka dalam perniagaan atau teknologi maklumat berkaitan profesion.
- Untuk mewujudkan persepsi di kalangan pelajar bahawa mereka bukan sahaja perlu “pencari kerja” tetapi harus menjadi “pencipta kerja”.
- Untuk menanamkan dan menggalakkan pelajar untuk mengintegrasikan kepercayaan agama mereka dalam proses pembelajaran dengan niat berkurang, dan kemudian menghapuskan idea pemikiran bebas.
Objektif
- Untuk melengkapkan graduan dengan pengetahuan asas dalam perniagaan dan teknologi komputer.
- Untuk meningkatkan kemahiran semasa dan masa depan graduan dalam teknologi perniagaan dan komputer.
- Memperbaiki dan mengekalkan kemahiran bertulis dan persembahan pelajar.
- Untuk menanamkan keperluan untuk disiplin diri, mampu melakukan kerja secara bebas dan sedar masa.
- Untuk menanamkan “kelaparan” untuk pengetahuan dan penghargaan terhadap potensi “kekayaan” di dalamnya.
Hasil Pembelajaran
- Pemahaman yang luas tentang prinsip-prinsip bidang perniagaan dan hubungan mereka dengan entiti lain dalam persekitaran perniagaan.
- Keupayaan untuk menganalisis sistematik dan mencabar secara sistematik menggunakan model dan teknologi yang sesuai yang diperoleh daripada pelbagai subjek dalam kurikulum.
- Kematangan dan kritikal dalam pemikiran, dan dapat memberikan idea dengan jelas, secara logik dan persuasif dalam komunikasi lisan dan bertulis.
- Menunjukkan pemahaman tentang kebimbangan etika utama dengan menganalisis alternatif dan mengenal pasti akibat yang timbul akibat tingkah laku yang tidak etis dan memilih tindakan yang sesuai untuk menghindari tingkah laku yang tidak etis.
- Memahami norma-norma dan amalan pentadbiran perniagaan di seluruh dunia.
- Kaedah pameran memeriksa persekitaran salib budaya.
- Menunjukkan sifat pemecahan masalah yang berkesan.
- Memberi analisis perniagaan yang meyakinkan dan persuasif.
- Kenal pasti dan saksikan aspek penting sesuatu isu dan kemudian tentukan hubungan yang penting untuk analisis masalah tersebut.
- Buat laporan bertulis atau lisan yang berkesan dengan menggunakan alatan analisis dan perisian persembahan yang sesuai (seperti SPSS, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint).
- Boleh meneruskan pengajian peringkat pasca siswazah dalam pentadbiran perniagaan.
- Menunjukkan kesedaran mengenai isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat dan kemanusiaan; dan bertindak mengikut kod etika dan tanggungjawab profesional.
- Menunjukkan kemahiran keusahawanan dan kemahiran pengurusan, serta melihat keupayaan kemahiran yang dapat diperoleh [dipindahkan] ke dalam persekitaran kerja lain dan berbagai peluang di dalam dan di luar lapangan.
- Menggunakan teknologi maklumat dalam reka bentuk pentadbiran organisasi.
- Menganalisis kekuatan domestik dan global yang mempengaruhi kejayaan organisasi.
- Mampu memahami deretan organisasi domestik dan antarabangsa kejayaan organisasi.
Kelayakan Masuk
On Campus
- Lulus STPM / A-Level dengan lulus penuh dalam dua (2) mata pelajaran; atau
- Lulus dalam MEDIU Foundation Program dengan minimum CGPA 2.00; atau
- Lulus dalam mana-mana Diploma dalam bidang berkaitan dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00; atau
- Kelayakan-kelayakan lain yang diiktiraf setara dengannya oleh Kerajaan Malaysia.
Syarat Bahasa Inggeris bagi calon yang bahasa utamanya bukan Bahasa Inggeris:
- 550 TOEFL: atau
- 6.0 band IELTS: atau
Nota: PPT perlu memastikan kelayakan masuk berkenaan keperluan Bahasa Inggeris iaitu Englsih Placement Test tidak boleh menggantikan keperluan TOEFL / IELTS.
Online
- Lulus STPM / A-Level dengan lulus penuh dalam dua (2) mata pelajaran; atau
- Lulus dalam MEDIU Foundation Program dengan minimum CGPA 2.00; atau
- Lulus dalam mana-mana Diploma dalam bidang berkaitan dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00; atau
- Kelayakan-kelayakan lain yang diiktiraf setara dengannya oleh Kerajaan Malaysia.
Syarat Bahasa Inggeris bagi calon yang bahasa utamanya bukan Bahasa Inggeris:
- 550 TOEFL
- 6.0 band IELTS: atau
Nota: PPT perlu memastikan kelayakan masuk berkenaan keperluan Bahasa Inggeris iaitu Englsih Placement Test tidak boleh menggantikan keperluan TOEFL / IELTS.
No. Rujukan Akreditaasi
Program ini diiktiraf dan diperakui oleh Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Nombor rujukan akreditasi ditunjukkan di bawah:
Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT)
On Campus | On Line |
R/345/6/0994 | R-DL/345/6/0995 |
Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)
On Campus | On Line |
MQA/FA0783 | A9475 |
Struktur Program
Pemohon dikehendaki mengkaji subjek bernama Metodologi Penyelidikan, maka pemohon boleh memulakan penyelidikan di bawah pengawasan ahli akademik.
Tempoh Pengajian
Skim Pengajian | Tempoh |
Sepenuh Masa | 8 Semester (4 Akademik Tahun) |
Separuh Masa | 16 Semester (8 Akademik Tahun) |
Yuran Pengajian
Learning Mode | Workload | Local Student | Foreign Student |
---|
- Untuk pelajar antarabangsa yang belajar dalam mod Kampus (OC), yuran Visa dan Universiti Bon dikecualikan.
- Bayaran Visa & Bond Universiti berharga sekitar RM5,120, bergantung kepada kewarganegaraan pelajar.
- Semua bayaran tertakluk kepada budi bicara Universiti.
Butiran Kursus:
Tahun 1
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
1 | BMTH2023 | Business Mathematics | 3 | Specialisation |
1 | BACC2034 | Introduction to Financial Accounting | 4 | Faculty |
1 | LENG1023 | English for Academic Purposes | 3 | Specialisation |
1 | BMGT2023 | Management Theory and Practices | 3 | Specialisation |
1 | BAEC1033 | Digital Marketing | 3 | Major |
Total Credit Hours | 16 |
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
2 | MPU3153 / MPU 3183 | Bahasa Melayu Komunikasi / Ethics and Civilization Appreciation ** | 3 | MQA |
2 | BFIN2024 | Introduction to Finance | 4 | Faculty |
2 | BMKT2023 | Marketing Theory and Practices | 3 | Specialisation |
2 | MPU3222 | Entrepreneurship | 2 | MQA |
2 | BACC2044 | Cost and Management Accounting
Pre-requisites: BACC2034 – Introduction to Financial Accounting |
4 | Faculty |
Total Credit Hours | 16 |
Tahun 2
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
3 | MPU3193 | Philosophy and Current Issues | 3 | MQA |
3 | BECO2033 | Principles of Microeconomics | 3 | Faculty |
3 | BSTA2023 | Business Statistics | 3 | Faculty |
3 | BAEC2103 | Management Information System | 3 | Major |
3 | BAEC1023 | Financial Technology | 3 | Major |
Total Credit Hours | 15 |
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
4 | MPU3322 | Integrity and Anti-Courruption | 2 | MQA |
4 | BECO2043 | Principles of Macroeconomics
Pre-requisites: BECO2033 – Principles of Microeconomics |
3 | Faculty |
4 | BAEC2023 | Business Communication and Technology | 3 | Major |
4 | BAEC4023 | Knowledge Management and Big Data Analytics | 3 | Major |
4 | BOPE2023 | Operations Management | 3 | Faculty |
Total Credit Hours | 14 |
Tahun 3
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
5 | BHRM2023 | Human Resource Management | 3 | Faculty |
5 | BAEC3533 | E-Commerce Technology | 3 | Major |
5 | BMGT4053 | Product Planning and Management | 3 | Major |
5 | BAEC4013 | Internet of things and Management of Technology | 3 | Major |
5 | BAEC4573 | E-Business | 3 | Major |
Total Credit Hours | 15 |
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
6 | BMGT3093 | Business Ethics | 3 | Specialisation |
6 | BBUS2033 | Research Methodology
Pre-requisites: BSTA2023 – Business Statistics |
3 | Faculty |
6 | BAEC3513 | Customer Relationship Management | 3 | Major |
6 | BMGT4133 | Leadership | 3 | Specialisation |
6 | BMGT3063 | Cross-cultural Management | 3 | Specialisation |
Total Credit Hours | 15 |
Tahun 4
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
7 | BAEC3223 | E-Banking | 3 | Major |
7 | BMGT3053 | Strategic Management & Business Policy | 3 | Faculty |
7 | BMGT3083 | Management Decision Science | 3 | Specialisation |
7 | BMKT3033 | Consumer Behavior | 3 | Specialisation |
Total Credit Hours | 12 |
Semester | Course Code | Course Name | Credit Hours | Classification (Major / MQA / University / Faculty / Elective) |
---|---|---|---|---|
8 | BMKT3023 | Selling and Sales Management | 3 | Major |
8 | MPU3412 | Co-Curriculum (Community Services) | 2 | MQA |
8 | BBUS5066 | Project Paper
Pre-requisites: BBUS2033 – Research Methodology |
6 | Major |
8 | BMKT3053 | Marketing Strategy | 3 | Specialisation |
8 | BMGT2033 | Organizational Behaviour | 3 | Specialisation |
Total Credit Hours | 17 | |||
BBAEC Total Credit Hours | 120 |